Skoniai ir došų balansas

 

dosos 

Kiekvienas skonis pasižymi tam tikra energija, t.y. šaldančia arba šildančia (plačiau apie Šešių ajurvedinių skonių teoriją). Aštrus skonis paprastai būdingas pipirams, imbierui ir kitiems deginantiems prieskoniams, dėl to yra šildantis. Paprastai padauginus aštraus maisto išmuša prakaitas ar karštis. Produktai, pasižymintys rūgščiu skoniu, tokie, kaip citrusiniai arba rauginti produktai taip pat šildantys. Rūgimo procesas vyksta išsilaisvinant šilumai. Druska taip pat šildanti - prakaitas, išsiskiriantis sušilus, yra sūrus, o jei druska papuola ant žaizdos, patiriame deginantį pojūtį. Saldus skonis, atvirkščiai, yra šaldantis, nes cukrūs pasižymi atpalaiduojančiu, raminančiu poveikiu. Paprastai nusiraminame (ataušiname vidinį karštį) suvalgę kažką saldaus. Kartus skonis taip pat yra šaldantis ir dominuoja bemaž visose vaistažolėse, mažinančiose karščiavimą. Visi kartūs produktai pasižymi antiseptinėmis savybėmis, mažinančiomis uždegiminius procesus. Gaižus skonis suriša ir veikia priešinga šilumos įtakotam plėtimuisi kryptimi - jis sutraukia, t.y. šaldo.

Remiantis šiomis ir kitomis skonių savybėmis, tam tikri skoniai dominuoja išsibalansavus vienai ar kitai došai, ir, atvirkščiai, akcentuojant mūsų kasdieniniame racione tam tikrus skonius, došų disbalansą galima sureguliuoti.

Išsibalansavus organizme Vata došai pradeda dominuoti Gaižus, Aštrus ir Kartus skoniai, dėl to Vata turėtų rinktis Saldų, Sūrų ir Rūgštų. Tai nereiškia, kad reikia nuo ryto iki vakaro valgyti tik citrinas, medų ir druską, tačiau išsibalansavusi Vata galėtų leisti sau šiek tiek daugiau natūralaus sveiko saldaus maisto, krakmolingų košių ir daržovių, normaliai sūdyti maistą ir valgyti daug Saldžių bei Rūgščių vaisių ir uogų.

Išsibalansavus organizme Pita došai, pradeda dominuoti karšti skoniai - Sūrus, Rūgštus ir Aštrus, dėl to Pitai reikėtų rinktis maistą, kuriame dominuoja šalti skoniai - Saldus, Gaižus ir Kartus. Dėl to Pita kasdieniniame racione turėtų mažinti karšto Aštraus skonio, t.y. aštraus maisto, sumažinti rūgusių Rūgščių produktų, naudoti mažiau Sūraus, t.y. druskos, rinktis daugiau natūralaus sveiko saldaus maisto, žalios spalvos Gaižaus skonio daržovių ir pan.

Išsibalansavus organizme Kapcha došai, ima dominuoti Sūrus, Rūgštus ir Saldus skoniai, dėl to Kapchai reikėtų rinktis maistą, kuriame dominuoja Gaižus, Aštrus ir Kartus skoniai. Kapcha savo racione turėtų sumažinti saldumynų, krakmolingo maisto, stipriai sūdyto maisto, rinktis gausiai prieskoniais pagardintą maistą, kad pagausintų Aštraus, Kartaus ir Gaižaus skonio santykį, taip pat rinktis Gaižias ir Aštrias daržoves, žalumynus, Kartaus ir Gaižaus skonio vaisius. Kad organizme tinkamai įsiliepsnotų virškinimo ugnis „Agni", maiste vienu metu įvairiais santykiais turėtų būti visi šeši skoniai. Tačiau pagal subtiliosios Saulės energijos („Tejas", tariama „tedžas") aktyvumą dienos metu, pusryčių metu turėtų dominuoti saldus skonis, pietų metu - visi šeši skoniai, vakarop - prėskas skonis, arba ryškiai išreikštų skonių nebuvimas maiste.

 

Nustatyti savo ajurvedinę konstituciją (doša). Išsamus testas >>

 

Šaltinis

    Skaityti daugiau>>